Fanatisme er en grim ting ...

Undervisningsnedlæggelse.

På mit gymnasium er der blevet stemt om, hvorvidt der skulle være undervisningsnedlæggelse grundet regeringens plan om karakterkrav på stx, og afskaffelse af retskravet på uni. Og derfor er protestere vi (de andre) mod dette, ved at nedlægge al undervisning, og protestere mod mindre undervisning. hvilket også vil sige, at lærene heller ikke må undervise. Men ja, som jeg skrev, de andre protestere, i min klasse har vi valgt at fortsætte undervisningen. Man kan så at sige, at vi mod protestere med protesten.  Vores kære elevråd har udsendt en besked om: “Det er nu blevet gjort klart, at besluttes det ved flertal at undervisningen idag nedlægges, så bliver der ingen adgang for lærere. Det bliver med farlig dørvagt på osv.. Det er den eneste måde det kan sikres at der ikke er undervisning, da der ingen mening er i en undervisnings nedlæggelse hvis der alligevel undervises.. ! Vi håber derfor at de som ellers ønskede dette, vil have forståelse for flertallets beslutning, hvis det ender med en nedlæggelse.” Men så kan man spørge sig selv om, hvorfor man vil sige nej til mindre undervisning, ved netop at nedlægge undervisningen. Det er der ikke meget logik i.

Men hele humlen bag denne undervisningsnedlæggelse er a protestere mod regeringens plan  om karakterkrav på stx, og afskaffelse af retskravet på uni. For gymnasierne har der været snakket om et karakterkrav på 4 eller 7 – jeg kan ikke lige huske det -, for at lave lidt sortering i dem, som kommer på gymnasiet.  Et karakter krav på 7 er nok lige i overkanten efter min mening, men et karakter krav på 4, synes jeg er ganske fint. For hvis man ikke evner at få et gennemsnit på mere end 4 i folkeskolen, så vil gymnasiet blive en kamp. Og en anden ting er, hvis man kommer ud af gymnasiet med et gennemsnit, som kun lige er over 2, så kan man heller ikke bruge sin studentereksamen til meget, og hvorfor så “spilde” tre år på noget, som man alligevel ikke kan bruge til noget, og hvor det gennem alle tre år har været et lektiehelvede?

Jeg synes i stedet, at man i folkeskolen brude lægge stører vægt på at informerer om de andre uddannelses muligheder, som der også er. Dengang jeg gik i folkeskolen troede jeg, fejlagtigt, at hvis man ville have et arbejde, så hed det gymnasiet og derefter universitetet. Men det er jo helt forkert! Gymnasiet er jo ikke den eneste mulighed, og hvordan vil det gå med samfundet, hvis alle bliver akademisk uddannet? Det er jo fint. Se foreksempel på et sygehus. Det er vigtigt med gode og dygtige læger, men der skal altså også være nogen til at gøre rent, for eller er sådan et sted med syge mennesker at mekka for bakterier. Så uden nogen til at tage sig af rengøringen, vil patenterne dø af infektioner, og så hjælper dygtige læger som en skrædder i helvede.

Så pt er status i min klasse, at vi er 20 elever ud af 28 elever til religion. Hvilket ikke siger så lidt, efter som vi i går kun var 11 elever, der var mødt op.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fanatisme er en grim ting ...